Με οργή και αγανάκτηση διαβάσαμε το υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων αναφορικά με τις διατάξεις του νέου εκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου, στο οποίο ο Σύνδεσμος αντιδρά στη ρύθμιση που εισάγει το νομοσχέδιο για την «εγγραφή μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά σχολεία με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία».

Πρόκειται για απαράδεκτο, αντικοινωνικό και ρατσιστικό λόγο που προάγει τη διάκριση και αρθρώνεται στην Ελλάδα χώρα μέλος της ΕΕ, στην Ελλάδα που έχει κυρώσει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο, με πλούσιο νομικό πολιτισμό κατά των διακρίσεων.

Είναι αδιανόητο να βγαίνουν ιδιώτες που ασκούν επιχειρηματικό έργο επί δημόσιο αγαθό και να ζητούν άνιση μεταχείριση: Τέλος, σε όλη αυτήν την σοβιετικού τύπου νομοθέτηση δεν μπορούσε να λείψει και η απαραίτητη επίδειξη ανθρωπισμού. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 71 προβλέπεται ότι "στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[…]" και ότι "απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξ αιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους".

«Ανθρωπισμός» η ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών στην εκπαίδευση; Μήπως στο τέλος - τέλος και «φιλανθρωπικό έργο»;

Η δήλωση αυτή καταδεικνύει μόνο τα τεράστια ελλείματα που έχει ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων στον τομέα σεβασμού των ανθρωπίνων και συνταγματικών δικαιωμάτων. Η Ε.Σ.Α.μεΑ. ζητά εδώ και πολλά χρόνια να μην αδειοδοτούνται εξαρχής τα ιδιωτικά σχολεία που δεν τηρούν τους κανόνες προσβασιμότητας. Δεν πρόκειται για θέμα «ανθρωπισμού»: Η ισότιμη ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που οι οικογένειές τους επιθυμούν να τα εγγράψουν σε ιδιωτικά σχολεία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, είναι ζήτημα άσκησης οικογενειακής και προσωπικής επιλογής.

Και πράγματι, υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που εγγράφουν μαθητές με αναπηρία και τηρούν τις εύλογες προσαρμογές.

Το λιγότερο που μπορεί να πράξει ο ΣΙΣ είναι να αποσύρει το υπόμνημά του και να απολογηθεί δημόσια για την απαράδεκτη συμπεριφορά του. Οφείλει ο Σύνδεσμος των Ιδιωτικών Σχολείων να συνεργαστεί με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, το υπουργείο Παιδείας, την ΕΣΑμεΑ, τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαμορφωθεί ένα σωστό πλαίσιο συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία, που θα προάγει την πλήρη ένταξη όλων των μαθητών.

Σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 16 του ν.2527/1997, όπως αντικαταστάθηκαν με την παρ. 8 του άρθρου 30 του ν.3731/2008 και το άρθρο 27 του ν.4305/2014: «4. Η μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία (1) ώρα την ημέρα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του π.δ. 193/1988 (Α` 84), προκειμένου για τακτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., που έχουν παιδιά με πνευματική, ψυχική ή σωματική αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω ή παιδιά έως 15 ετών που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη ινσουλινοεξαρτώμενο ή τύπου 1 με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω ή σύζυγο με αναπηρία 80% και άνω τον οποίο συντηρεί, γίνεται χωρίς ανάλογη περικοπή των αποδοχών τους. Το ποσοστό αναπηρίας βεβαιούται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις…».

Όσον αφορά τη χορήγηση του μειωμένου ωραρίου σε υπαλλήλους γονείς τέκνων με αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω επισημαίνεται ότι είναι δυνατή και στην περίπτωση που το τέκνο βρίσκεται σε ίδρυμα στην ίδια πόλη ή σε τόπο που κατά κοινή πείρα και λογική μπορεί να επισκέπτεται ο γονέας.

Σκοπός των σχετικών διατάξεων είναι και η ενθάρρυνση του γονέα να διατηρεί συστηματική επαφή και επικοινωνία με το παιδί το οποίο διαμένει σε ίδρυμα και η αποτροπή του αισθήματος της παραμέλησης ή εγκατάλειψης του τέκνου (σχετικό και το με αριθμ.πρωτ. 225581/16658/2017/13.04.2017 έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη). Σε κάθε περίπτωση για τη χορήγηση του μειωμένου ωραρίου κατά τις σχετικές διατάξεις δέον όπως εξετάζονται οι ισχύουσες κατά περίπτωση πραγματικές συνθήκες υπό τις οποίες τελούν οι υπάλληλοι γονείς και τα παιδιά με αναπηρία, προκειμένου να αποφεύγονται τυχόν καταχρήσεις.

Περαιτέρω η μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία (1) ώρα την ημέρα σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 4 και 5 του άρθρου 16 του ν. 2527/1997 όπως ισχύουν, αποτελεί αυτοτελές δικαίωμα του υπαλλήλου για κάθε μέλος της οικογένειας που πληροί τις προϋποθέσεις των σχετικών διατάξεων.

Τη χρήση μειωμένου ωραρίου δικαιούνται και οι υπάλληλοι οι οποίοι έχουν με δικαστική απόφαση την επιμέλεια ατόμου με αναπηρία 67% και άνω. Η επιμέλεια θα πρέπει να ορίζεται ρητά στην απόφαση της δικαστικής συμπαράστασης, σύμφωνα με το άρθρο 1680 του Αστικού Κώδικα, καθόσον μόνη η δικαστική συμπαράσταση δεν συνεπάγεται και την επιμέλεια.

Η Υπουργός,
Όλγα Γεροβασίλη